Один день бібліотеки:
40 нових читачів
450 відвідувань
35 нових надходжень
1300 книговидач
Про бібліотеку | Інформаційні ресурси | Колегам-професіоналам | Нова книга | Віртуальна довідка
 
 Електронний каталог
 Зведений каталог БХО
 Екологічний форум
 Наші спонсори
 Мистецька скарбниця
 До ювілею Т.Г.Шевченка

 
 Новини
 Виставки
 Конкурси
 Наша фотогалерея
 Зворотній зв'язок

Розпорядок роботи:
   Бібліотека працює щодня, крім суботи з 9 до 19 години. Неділя з 10 години. Останній день місяця санітарний.




mod sb vertikal
Рейтинг Користувача: / 5
НайгіршеНайкраще 

Шевченкіана Михайла Андрійчука в інтер'єрі
Хмельницької обласної бібліотеки для юнацтва

Мистецька Шевченкіана – наш духовний скарб. Уже півтора століття Тарас Шевченко надихає живописців і графіків на відтворення його поетичного світу засобами мистецтва, будить їхню уяву, привертає до мистецького осмислення великих сюжетів національного життя. Особистість Т.Г.Шевченка, його нелегка доля й невмируща поезія стали джерелом натхнення для Михайла Омеляновича Андрійчука, нашого земляка, заслуженого художника України, члена Національної спілки художників України, лауреата обласних премій імені Т.Шевченка, В.Розвадовського, Хмельницької міської премії імені Б.Хмельницького, одного з авторів інтер’єрів нашої бібліотеки.

У його творчому доробку – низка графічних робіт, циклів, серед яких особливе місце посідає серія «За мотивами творів Тараса Шевченка» (1963-1990). В своїй Шевченкіані М.Андрійчук синтезував енергію всіх своїх мистецьких шукань і осягнень. Шевченкіана – це співтворчість, це діяння Шевченкової поезії й самого образу Шевченка, долі Шевченка – у душі естетично чуйної і національно відповідальної людини.

Серед робіт відомих ілюстраторів творів геніального українського поета інтерпретації нашого земляка ніколи не зможуть загубитись. Вони не лише доповнюють зримий світ поетичних образів Шевченкового слова, а й являють приклад свіжого, оригінального графічного прочитання улюблених творів.

Глибоко обізнаний із поезією Т.Г.Шевченка, Михайло Омелянович впродовж багатьох років звертається до цього місткого джерела українських образів, створюючи одну за одною виразні романтичні композиції за мотивами «Кобзаря». Вся поезія перейшла через його душу, думки і залишила там глибокий слід. Андрійчукове вміння бачити за рядками поезій цілий світ, вдумливе розкриття його, цілеспрямованість і чутливість складаються в цілу образну систему.

Зробивши ще у 1963 році свої перші літографічні композиції за творами “Якби зострілися ми знову”, “А ти - всевидящеє око...”, він продовжив пошуки адекватного зображення поетичних образів на графічному аркуші в роботі олівцем “Нічого кращого немає, як тая мати молодая...”(1977), в автолітографіях “Довго-довго дивовались...”, “Катерина”, “Сон”, “Моє диво! Моя ти доле чорнобрива!”. Кожна з робіт чітко передає сюжет, тему, ідею того чи іншого твору Т.Г.Шевченка. Тендітна і витончена нещасна утоплена, звабливі і пустотливі русалки, що вражені долею дівчини й ніяк не можуть надивитись на її вроду. Ніжна і лагідна мати, на замріяному обличчі якої проступають думки про кращу долю її первістка, а маля – тугеньке, мов пуп’янок, і поки що щасливе своїм безтурботним малим життям. Цнотливість і жаль за втраченим, що проступають у рисах юної пари, яку розлучили «добрі люди» і невблаганний час… Людина доброї вдачі, відкритої душі, з щирим серцем, - Михайло Омелянович хвилюється, переживає разом із героями шевченківських поезій, співчуває їм, вкладає всі свої почуття у створювані образи.

Свої роботи за творами Шевченка для підсилення дії художник виконує на тонованому папері, котрий пом’якшує зображення, утаємничує його, робить схожим на старовинні гравюри. Крім виражальних властивостей техніки, цей прийом також грає певну роль у створенні живописного враження, що дозволяє прекрасно передавати характер, стан душі героїв: і тугу Катерини та відчай її батьків; і ніжну любов та ласку в немовби іконописному зображенні юної матері; і подив русалок людським почуттям (смутку, журбі за нерозділеним кохання); і почуття глибокого суму закоханих під час розставання…

Шевченкіана Михайла Андрійчука – це не просто ілюстрації до творів великого поета. Завдяки лаконізму, витонченій майстерності автор зумів підняти їх до рівня значної узагальненості, адже дивлячись на ту чи іншу роботу, згадуєш не лише певний епізод, а й весь зміст, переймаєшся ідеєю поетичного твору. Щоправда крізь призму розуміння художника герої постають, можливо, не такими, як ми собі уявляли їх раніше. Але від цього вони зовсім не програють, а навпаки, ставши зримими, досягають того, що ми більш чітко, більш яскраво, більш глибоко починаємо їх розуміти.

Твори М.О.Андрійчука, присвячені шевченківській тематиці, зберігаються у Києві в музеї Лесі Українки та музеях м. Хмельницького. Образотворча Шевченкіана Михайла Омеляновича Андрійчука представлена в інтер’єрі нашої бібліотеки трьома роботами, виконаними в різних мистецьких техніках:

«І на оновленій землі врага не буде супостата…»1980. Сграфіто по левкасу. «Роботящим умам, роботящим рукам…» 1989. Папір, вугілля. «Молодий поет на Поділлі» Полотно, олія. Ці портрети привертають увагу відвідувачів своєю поетичністю. В роботах художник змальовує образ самого Тараса, епізоди його життя. Один з таких епізодів в живописній картині «Молодий поет на Поділлі». Тут відтворено перебування поета на Поділлі у 1846 році. На полотні зображено молодого Т. Шевченка на фоні Кам’янець-Подільської фортеці. У творі Андрійчука великий поет і художник зайнятий фіксацією цієї пам’ятки. Графічні і живописні роботи художника випромінюють гармонію, мудрість і гідність.

Образотворча Шевченкіана М.О. Андрійчука в колекціях музеїв м. Хмельницького: Обласний художній музей 1.Довго, довго дивовались. 1990. Папір, літографія 2.Катерина. 1990. Папір, літографія 3.Сон («На панщині пшеницю жала…»). 1990. Папір, літографія 4.Якби зострілися ми знову. 1990. Папір, літографія

Обласний літературний музей 1.«Моє диво!Моя ти доле чорнобрива…» За мотивами твору Т.Г.Шевченка «Якби зострілися ми знову». 1990. Папір, автолітографія 2.«Сон». За мотивами твору Т.Г.Шевченка. 1990. Папір, автолітографія 3.Т.Г.Шевченко у Кам’янці- Подільському. 1993. папір, олівець

Обласний краєзнавчий музей 1.«А ти, всевидящеє око…» За мотивами твору Т.Г.Шевченка. 1963. Папір, автолітографія 2.Портрет Т.Г.Шевченка. 1973. Папір, олівець

МихайлоАндрійчук:збірник/авт.-упоряд.Л.Рожко-Павленко.Хмельницький:Пролісок, 2002.– 56 с.:іл.

Шевченкіана в колекції Хмельницького обласного художнього музею:каталог творів/уклад. Г.Е. Гірник.– Хмельницький, 2010.– 64 с.

 

© 2019 Хмельницька обласна бібліотека для юнацтва
тел. 65-85-16, 70-27-40,
e-mail: oub@ukr.net
Наша адреса: 29013,
м. Хмельницький, вул. Соборна,33
Рейтинг каталога сайтов Хмельницкого региона